۱۳۸۷ آذر ۳۰, شنبه

خوابی به بلندای یلدا


در حالي كه كشورهاي عضو اوپك در يك هماهنگي بي‌سابقه تصميم گرفتند 2/2ميليون بشكه از عرضه نفت به بازار جهاني بكاهند تا قيمت نفت را به هدف اعلام شده كه رقمي بين 60 تا 75 دلار است افزايش دهند، بازار نفت واكنشي معكوس به اين تصميم از خود نشان داده و به جاي افزايش قيمت در مسير سقوطي حيرت‌انگيز قرار گرفته است. این در حالی است که در ماه های گذشته این بازار نوسان های زیادی را تجربه کرده و بهتر است بگوییم نزول قیمت فراوانی را تجربه کرد. به طوری که از رقمی بالای 100 دلار در ماههای گذشته، به میزان سی و چند دلار کنونی رسیده است. (نمودار بالاروند کامل قیمت نقت را نشان می دهد).
دیگر اکثر افرادی که یک بار صفحه اقتصادی روزنامه های کشور را خوانده باشند حتماً نام «بیماری هلندی»، «اقتصاد تک محصولی» و .... را دیده و شنیده اند. آنقدر این بحث ها در مورد اقتصاد ما مطرح شد، که در حال حاضر به عنوان یک جز لاینفک از اقتصاد نمود یافت. اقتصادی که بر مبنای دولت و مخارج آن استوار است و دولتی که مخارج آن دارای همبستگی بیش از 8/0 با درآمد نفتی است. سالها در این مورد بحث شد که پی گیری این روند سبب بروز چه مشکلاتی برای اقتصاد خواهد شد. (بهتر است دیگر در این جا بازگویی دوباره نکنیم). ولی نگرانی از آن جا نشات می گیرد که روند قیمت ها به طور چشم کیری رو به نزول پیدا کرده است و در کوتاه مدت، ادامه این روند -بدون اجرای راهکارهای پیشگیرانه مناسب - می تواند اثر مخربی بر اقتصاد ایران داشته باشد. متاسفانه هم‌زمان با اتفاقات اخير در بازار نفت، زمزمه جدي شدن تدوين بودجه سال آينده كشورمان با نفت متكي برقيمت 45دلار به گوش مي‌رسد كه به اعتقاد كارشناسان، برآورد واقع‌بينانه‌اي از قيمت نفت تلقي نمي‌شود و باعث كسري درآمدهاي پيش‌بيني‌شده براي سال‌ آينده مي‌شود كه قرار است هزينه‌هاي سال آينده براساس اين پيش‌بيني‌ها فهرست شود.
البته دلایل زیادی برای این کاهش شدید قیمت نفت بیان می شود که یکی از مهمترین این دلایل را می تواند براي تنبيه دولت هاي انقلابي، روساي جمهوري انقلابي و نيز تنبيه هوگو چاوس و چند کشور نفتي در خاورميانه باشد. متاسفانه امريکا به خوبي مي داند چگونه از سيستم مالي براي تنبيه شخصي خاص استفاده کند. اگرچه اين ادعاي مورالس بي اساس نيست اما تحليلگران عدم پايبندي اعضاي اوپک به تعهدات خود مبني بر کاهش توليد، رکود جهاني و پايين آمدن نرخ رشد اقتصادي در کشورهاي مختلف را سبب کاهش قيمت نفت و بي تاثيري تصميمات اوپک مي دانند(به نقل از روزنامه اعتماد، 30/9/87). البته این نظریه که اقتصاد سیاسی امریکا و قدرتهای سیاسی دنیا می توانند با جهت گیری های ویژه خود، بر روی قیمت های جهانی نفت اثر گذار باشند، ادعایی کتمان ناپذیر است.
در هر صور ت، پیش بینی می شود که تقاضاي نفت كشورهاي توسعه يافته در سال 2009 به شدت كاهش خواهد يافت و تقاضاي نفت كشورهاي در حال توسعه نيز سال آينده كمتر از 8/1درصد افزايش خواهد داشت و به 52/25ميليون بشكه در روز خواهد رسيد. تقاضاي نفت اوپك در سال 2009 با 700هزار بشكه كاهش به كمتر از 22/30ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.به علاوه به نظر مي‌رسد زمستان امسال زمستاني گرم‌تر از زمستان‌هاي گذشته است كه اين نيز خود باعث كاهش بيش از پيش تقاضا خواهد شد. این ها همه و همه نشان دهنده تلنگری برای اقتصاد های مبتنی بر نفت است که سالی سخت و کم رونق را پیش رو خواهند داشت. و هدم توجه به این هشدار می تواند لطمات جبران ناپذیری را به اقتصاد نوپای کشور وارد آورد. اقتصادی که در سالهای اخیر با رشد قیمت نفت بیدار شد و با نزول آن، به خواب فرو رفت. امیدواریم خواب این بار اقصاد به بلندای یلدا نباشد.
(قیمت لحظه ای نفت رو می تونید رو لینک بغلی ببینید، شاید به شب بیداری در شب یلدا بتونه کمکتون کنه)

۳ نظر:

  1. سلام من تازه وبلاگ شما رو ديدم استاد درس ايرانمون يه سوالي از ما پرسيده اگه مي شه يكم كمك كنين من دنشجوي بو علي هستم ترم 5 هستم البته از دوستان ديگه هم پرسيدم خوشحال مي شم نظر شما رو هم بدونم از لطفتون ممنون سوال اينه:
    اقتصاد ايران در حال حاضر داراي رشد اقتصادي 5درصد، نرخ تورم20درصد،نرخ بيكاري 12 درصدرشد اندك درآمد سرانه ، رشد نقدينگي بطور ساليانه بالاي 30% سهم بالاي دولت در اقتصاد، شكاف بالاي طبقاتي ،عدم توازن ما بين درامد و هزينه دولت (كسري بودجه) سهم بالاي درآمد دولت متكي به درآمدهاي حاصل از صادرات مواد اوليه معدني ، رشد 1/2%جمعيت،تعيين دستوري نرخ ارز و بهره بانكي ،وجود يارانه قابل توجه در بخش مصرف فعاليتهاي توليدي،سهم اندك كالاهاي صنعتي در تركيب كالاهاي صادراتي ، عدم تناسب ما بين واردات كالا و خدمات با صادرات غير نفتي، رشد بالاي جمعيت شهرنشيني، نرخ بالاي با سوادي، انفجار اطلاعات و بالتبع افزايش توقعات افراد جامعه ، وجود محدوديت هاي متعدد در زمينه تجارت خارجي(انواع محدوديت هاي تعرفه اي و غير تعرفه اي)سهم قابل توجه سرمايه گذاري توسط دولت، فقدان انگيزه ي لازم بخش خصوصي جهت سرمايه گذاري بويژه در زمينه هاي صنعتي و كشاورزي، نرخ بالاي بيكاري دانش اموختگان دانشگاهي كاهش مستمر درآمد حقيقي حقوق بگيران ثابت، سهم بالاي سرمايه گذاري در بخش ساختمان، اتكا قابل توجه در سرمايه گذاري در ماشين الات از طريق تكنولوژي وارداتي، فراواني عامل نيروي كار نسبت به سرمايه فيزيكي ، استفاد از تكنولوژي سرمايه بر نسبت به تكنولوژي كاربر، پايين بودن رشد بهره وري عوامل توليد ،پايين بودن قدرت رقابت پذيري اقتصاد مفروض در اقتصاد جهاني فقدان زمينه لازم جهت جذب منابع مالي خارجي ، عدم تناسب مابين سهم جمعيت جامعه با سهم توليد و تجارت در جهان و ... مي باشد حال با توجه به نظريه هاي مطروحه در دروس توسعه و مباحث اقتصاد ايران و دانش اقتصادي تان ضمن بيان نقاط ضعف و فرصتها و تهديدها اقتصاد ايران بفرماييد چه توصيه هاي سياستي مي توان در خصوص تحقق رشد و توسعه اقتصادي مستمر و پايدار ؛ افزايش قدرت رقابت پذيري و ... با فرض اين كه توزيع درامد و ثروت در جامعه مفروض بدتر نشود بيان نمود؟ بعنوان كارشناس اقتصادي برنامه توسعه پنجم اقتصادي به منظور افزايش قدرت رقابت پذيري و با توجه به موانع و چالشهاي پيوسته wto و مهار تورم ، كاهش نرخ بيكاري و توزيع متعادلتر درامد و ثروت بهبود تراز پرداختها طراحي نماييد تا بتوان به وضع مطلوب رسيد.

    پاسخحذف
  2. خوشحال مي شم به وبلاگ كوچيك ما هم سري بزنين.
    www.eghtesad85-basu.mihanblog.com

    پاسخحذف
  3. سلام.واقعا کارتون خوبه .البته من چیز زیادی نفهمیدم.به همین خاطر یه پیشنهاد دارم:اگر دوست دارید قشر وسیع تری به وبلاگ تون سر بزنن بهتره مطالب رو کوچک تر گنید و ساده تر.چون کمتر کسی پیدا میشه که در حالت عادی کل هر یک از متونتون رو بخونه.البته واگر دقت بالا تر،علمی بودن و کامل بودن براتون ملاک های عمل مهم تری هستن راه خوبی رو پیش گرفتین.موفق باشین

    پاسخحذف